Testimonials

Enthousiasme verkoopt

Enthousiasme verkoopt

Een van de nieuwste vestigingen van Bouwmaat staat in Purmerend. Bij de opening konden ze meteen vol aan de bak want ze hadden klanten genoeg. Hoe dat kan vertelt Niels van Duijn. Als student Commerciële economie weet hij veel van de theorie, maar juist in de praktijk haalt hij zijn grootste successen. Want naast zijn studie werkt hij als marktbewerker voor de nieuwe vestiging.

'Als marktbewerker heb ik een commerciële functie, maar ik ben vrijgespeeld van de afhandeling van orders. Mijn taak bestaat vooral uit het binnenhalen van klanten. Daar hoef je niet per se de straat voor op. Er is binnen genoeg te halen. Twee weken voor de opening zijn we met acht man gaan bellen en dat wierp meteen vruchten af. Als je uitstraalt dat je echt iets voor klanten kunt betekenen, komen ze vanzelf. Enthousiasme verkoopt.'

Geven en nemen

Geven en nemen

De Stiho Groep zorgt goed voor zijn mensen. Dat durven we rustig te stellen. Maar eerlijk is eerlijk: we vragen er ook wel wat voor terug: gedrevenheid, inzet en flexibiliteit, om maar wat te noemen.

Wat me aanspreekt is de vrijheid die je krijgt. Ik kan heel autonoom handelen. Verder moet je in dit vak geen 9-tot-5-mentaliteit hebben. Ik blijf vaak een halfuurtje langer. Daar staat tegenover dat als ik eens eerder weg moet, dat ook geen probleem is. Het is net de liefde: geven en nemen.' 

Erik Rozendal, verkoper binnendienst Bulkspan

In de klas

In de klas

Iedereen die wil, kan verder groeien bij De Stiho Groep. Dat geldt ook voor de hogere leidinggevende functies. We hebben de ambitie om alle managers zelf op de leiden, via een managementtraineeprogramma voor talentvolle medewerkers. Verkoopleider Mario van Ginkel vormde met drie collega's een klas voor aanstromend talent. Met resultaat.

'Als management trainee kon je kiezen bij welk bedrijf binnen de groep je aan de slag wilde. Bij mij werd dat Baars & Bloemhoff, omdat ik de combinatie van een klein hecht team binnen een groot bedrijf ideaal vind. Ik begon vier jaar geleden als verkoper binnendienst en werd achtereenvolgens hoofd verkoopbinnendienst. Het was mijn doel om Verkoopleider te worden, maar inmiddels geef ik leiding aan twee vestigingen. Ja, het gaat snel. Voordat je zelf kunt beginnen over een volgende stap, heeft de kans zich al voorgedaan.'

Sprong naar boven

Sprong naar boven

Giebels in Haarlem doet al meer dan 100 jaar in ijzerwaren en gereedschappen. Ze hebben daar dan ook al jaren een hechte klantenkring. Mensen die ze van haver to gort kennen en met wie het altijd heel erg gezellig is. Een jaar na de overname door De Stiho Groep zijn die klanten er nog steeds, vertelt balieverkoper Danny Wielders. Maar ze nemen wel veel meer af. Hoe kan dat?

'Een paar maanden geleden hebben we de balie naar achteren verplaatst, waardoor het veel meer een toonbank is geworden. Op weg naar de balie zien klanten al zo veel producten dat ze vanzelf op ideeën komen. Het leidde eerst wel tot verbazing: "Moet ik alles zelf pakken?" vroegen ze dan. Maar inmiddels is de omzet gestegen en hebben we twee keer zo veel personeel rondlopen. Daarom zie ik de overname als een sprong naar voren. Ook omdat mijn eigen vooruizichten veel gunstiger zijn. Opleidingen volgen om hogerop te komen is geen probleem. Het wordt zelfs aangemoedigd.'

Broodje kennis

Broodje kennis

In de buitendienst ben je niet alleen verkoper, maar ook adviseur, zegt accountmanager Ivo van Berkel. De productinnovaties gaan zo snel, dat hij er steeds vaker bijgeroepen wordt om even met de klant mee te denken. Bijvoorbeeld over hoe ze sneller kunnen bouwen of over hoe ze kosten kunnen besparen. Dat is niet erg, want iedere vraag van de klant is een kans. Maar dan moet je natuurlijk wel weten waar je het over hebt.

'We worden regelmatig bijgespijkerd en dat doen we op een heel leuke manier. Een leverancier wordt bij ons op de vestiging uitgenodigd om in een halfuurtje à drie kwartier van alles te vertellen over zijn product. Ondertussen gebruiken we samen de lunch. Broodje Kennis, noemen we die bijeenkomsten.'

Laat mij maar even

Laat mij maar even

Ben je flexibel en ambitieus? Dan hoor je bij De Stiho Groep. Neem Johnny Maitimu. Begonnen als orderpicker klom hij op naar meewerkend voorman. Daarna werd hij planner en nu is hij teamleider binnenkomst goederen op de afdeling IVO (inslag voorraad opslag) van het distributiecentrum in Utrecht. Inmiddels heeft hij op zo veel verschillende plekken gewerkt, dat hij overal inzetbaar is. En dat doet hij ook graag

'Als teamleider hou ik me bezig met de voorraden fysiek bijhouden, het oplossen van problemen, als er iemand vrij is op de afdeling IVO neem ik zijn/haar taken over, maar ik help net zo makkelijk mee met het lossen, controleren en zonodig het inruimen van goederen die besteld zijn. Ik heb ervaring opgedaan met het digitaal plannen voor Baars & Bloemhoff en daarom word ik soms ook gebeld door de planner of ik ritten waar ze niet uitkomen eventjes wil nakijken. En als er iets niet geleverd is en dat moet gemeld worden aan de klant, dan doet verkoop dat, of ik. Dat maakt mij niet uit.'

Wie ben jij?

Wie ben jij?

Wat je vooropleiding ook is, hoeveel je weet (of hoe weinig), waar je ook vandaan komt - het belangrijkste is dat je in het team past. De Stiho Groep is groot, maar bestaat uit kleinere, intieme vestigingen, waar de onderlinge verstandhouding heel belangrijk is. Dus als je interesse hebt, probeer het dan gewoon. Een papiertje zegt niet alles. We willen weten wie je bent.

'We zitten hier met 25 mensen en als daar iemand bij komt, wil ik vooral één ding: dat die er een beetje tussen past. In elke advertentie staan altijd dingen als "teamspirit" en "goede contactuele eigenschappen" maar of iemand dat heeft, bepaal ik zelf wel. Laat ze maar langskomen en dan zie ik wel of het klikt. Uiteindelijk is je persoonlijkheid belangrijker dan hoeveel diploma's je hebt. Ja, ik ben daar vrij nuchter in, hoor. Ik selecteer vooral op gevoel.' 

Bart van Dijk, Bouwmaat Nieuwegein

Het thuisgevoel

Het thuisgevoel

Sommige klanten komen al zo lang bij ons, dat ze zich helemaal thuis voelen. Dan komen ze niet alleen goederen halen, maar ook even bijpraten. Met een kop koffie erbij even je verhaal doen. Natuurlijk komt dat niet altijd uit, maar voor sommige klanten maak je gewoon tijd. Voor hen zijn we meer collega's dan leveranciers, zegt Gerben Masurel, vestigingsmanager Bouwmaat Tilburg:

'Als je zo lang, zo vertrouwelijk met elkaar omgaat, kan het zelfs voorkomen dat je dingen doet die commercieel eigenlijk niet verantwoord zijn. Laatst riep een klant die hier al jaren komt naar de balie dat hij wilde weten waar de schroevendraaiers hangen. Toen riep ik terug: "Hoor nou 's Jan, Hoe lang kom je hier al niet? Zoek die zelf maar op hoor." Dat kon ie wel waarderen. Maar ik wist dat ik het kon maken bij hem. Stel je voor dat ik dat bij elke klant deed!'

De gunfactor

De gunfactor

Franc Leenders werkte vijftien jaar bij Gamma voordat hij bij de Bouwmaat in Helmond ging werken als commercieel medewerker infobalie. Als hij eerder had geweten hoe groot het verschil is, was hij jaren geleden al overgestapt.

'Hier hebben we veel meer te maken met vaste klanten, met wie je langzaam maar zeker een goede relatie opbouwt. En dat is belangrijk, want in dit vak gaat niet alles om de prijs. Ze moeten het je gunnen. Dat betekent dat je met je klanten moet meedenken, maar ook dat je aanvoelt wat je wel kunt maken en wat niet. Vakkennis kun je leren, maar die feeling, dat commerciële gevoel, dat moet in je zitten.'